Nieuw jaar, nieuwe onderneming: sterke start in 2022

Nieuw jaar, nieuwe onderneming: sterke start in 2022

Een nieuw jaar is een goed moment om uw zakelijke doelstellingen bij te stellen en 2022 goed te beginnen. In deze blog willen we u motiveren met uw nieuwe bedrijfsplanning en geven we een paar dingen waar u rekening mee moet houden bij het uitstippelen van uw bedrijfsstrategieën.

Het bekende gezegde “Nieuw jaar, nieuwe jij” is waar voor ondernemers die van “een bedrijf opbouwen” hun nieuwjaarsvoornemen maken. Het kan zijn dat je de prestaties van uw bedrijf van vorig jaar wilt verbeteren en dat u het nieuwe jaar gebruikt als signaal om dat te doen.

Hoe succesvol was u, vorig jaar?

Bepaal wat u als succesvol beschouwt voor uw bedrijf. Bekijk dan opnieuw de statistieken van vorig jaar, zodat u kunt uitwerken wat u dit jaar anders moet doen!

Er zijn tal van manieren om uw succes vanaf 2021 te meten. Vergelijk uw totale inkomsten voor elke maand en werk het stijgings- of dalingspercentage uit. Dit zal u helpen bij het bepalen van je doelen voor 2022.

Als uw hoofddoel niet op inkomen is gebaseerd, zijn er andere statistieken die u kunt meten. Kijk eens naar de beoordeling van uw klantenservice door de feedback van klanten te beoordelen en te begrijpen wat u verkeerd heeft gedaan, en wat u kunt veranderen om in 2022 aan de behoeften van uw klanten te voldoen.

Welke zakelijke doelen wilt u dit jaar bereiken?

Een van de belangrijkste stappen voor uw bedrijfsplan voor 2022 is het bepalen van uw doelen voor het jaar! Stel uzelf de vraag wat u dit jaar zou willen bereiken. En wees specifiek, dat betekent geen voor de hand liggende doelen zoals ‘meer geld verdienen’ of ‘de zaak laten groeien’. Zorg er in plaats daarvan voor dat uw doelen gestructureerd en realistisch zijn en betrekking hebben op bepaalde gebieden of afdelingen.

Als u bijvoorbeeld ‘meer geld (wilt) verdienen’, overweeg dan een aantal verkoopdoelen te stellen en uw proces te verbeteren. Dit kan inhouden dat u meer geld investeert in marketing en reclame. Of zelfs het implementeren van een sales management tool waarmee uw medewerkers hun leads efficiënter kunnen beheren.

Het verschil begrijpen tussen doelstellingen en doelen is cruciaal. Een doelstelling is een langetermijndoel dat u helpt uw bedrijfsactiviteiten op het juiste pad te brengen zonder u zorgen te maken over de details. Een doelstelling is meestal specifieker, met meetbare resultaten en een bepaalde deadline. Bijvoorbeeld, het uitbreiden van uw netwerk zou het doel zijn en nadenken over hoe u dit zou doen, zou de doelstelling zijn. Beide zijn belangrijk voor uw bedrijfsstrategie.

Hebt u rekening gehouden met veranderingen in de markt?

Het nieuwe jaar kan worden gezien als een nieuwe start. Een van de grootste verschillen waarmee een bedrijf rekening zou kunnen houden, zijn de veranderingen in de markt waarin het opereert en waaraan het verkoopt.

Inzicht in de veranderingen in uw markt is belangrijk voor de groei van een bedrijf. Het gaat erom te weten wat uw klanten van u nodig hebben. Als bijvoorbeeld de technologie de manier waarop klanten winkelen drastisch aan het veranderen is, dan moet u overwegen hoe u deze moderne ontwikkelingen in uw bedrijf kunt implementeren, zoals QR-codes of e-commerce ondersteuning. Als u denkt dat het winkelgedrag van uw consumenten in de loop van 2022 waarschijnlijk zal veranderen, loop dan op de zaken vooruit en neem maatregelen om hen te ondersteunen!

Een andere markt om rekening mee te houden zijn uw concurrenten. Pas uw verkoop- of marketingstrategie aan om rekening te houden met potentiële nieuwe concurrenten die in 2022 op de markt zouden kunnen verschijnen.

Wat kunt u intern verbeteren?

Het is allemaal goed en wel om te plannen hoe u uw producten gaat adverteren en verkopen aan klanten… maar hebt u nagedacht over wat er intern gebeurt om dat proces te ondersteunen?

Infrastructuur is de sleutel. Neem de tijd om uw strategieën af te stemmen op de infrastructuur van uw bedrijf en controleer of alles werkt zoals het bedoeld is. U zou niet willen dat uw personeel wordt afgeleid door verouderde software/technologie en vervelende, langdradige processen.

Hoe we communiceren is cruciaal voor succes. Plaats uzelf eens in de schoenen van uw klanten, leveranciers, personeel en andere belanghebbenden… is uw bedrijfscommunicatie zo effectief als ze zou kunnen zijn? Of het nu schriftelijk of mondeling is, een goede blik op voorbeelden van uw bedrijfscommunicatie kan de gebieden aan het licht brengen die moeten worden verbeterd en dit kan uiteindelijk leiden tot betere zaken en zakelijke relaties!

De detailhandel heeft zich tijdens de pandemie in een ware rollercoaster bevonden. In een tijdperk waarin mensenmassa’s minder aantrekkelijk zijn, hebben onafhankelijke detailhandelszaken gezegevierd tegen hun grotere rivalen in de supermarkt. Maar nu het rustiger begint te worden… welke steun zullen de onafhankelijke detailhandelaars krijgen? Kijk op onze blog voor meer.

Neem contact op
Gratis telefoonnummer

Zoeken